Het kunnen delegeren is belangrijk om je business te vergroten en een betere work-life balans te krijgen.
Natuurlijk heb je al geprobeerd om zaken te delegeren en wellicht kwam je erachter dat het voor jou “niet werkte”.
“Ik heb geen Personal Assistant nodig. Dat kost mij teveel werk. Dan moet ik niet alleen plannen wat ik moet doen maar óók wat mijn PA moet doen!”
Hard en lang werken zie je niet als een probleem. We zijn er zelfs een beetje trots op. Thuis gaat ’s avonds de laptop weer open tot laat in de avond, ook in het weekend pakken we een paar uurtjes. Maar helaas zal je hiervoor vroeg of laat een prijs moeten betalen. Je gezondheid? Je relaties? Maar als de prijs zo hoog is, waarom blijven we dit dan doen?
“Alles draait in de soep als ik niet hard en lang werk. Ik heb gewoon geen keuze”.
Veel ondernemers vertellen dit zichzelf. Wellicht overschatten ze zichzelf. Een soort van Hero Complex. Het lijkt of je aan het klagen bent maar eigenlijk ben je een beetje aan het opscheppen.
“Ik heb het zo druk!” Dat is eigenlijk een manier om te zeggen: mijn leven doet er toe en ik ben eigenlijk onmisbaar.
Ook als je denkt: “als ik wil dat het goed gebeurt, dan moet ik het zelf doen”. Dit is jezelf een schouderklopje geven. Jee, mijn standaarden zijn zo hoog dat alleen ík dit voor elkaar kan krijgen.
Vergissing 1. Hesitate to Delegate.
Waarom je uit delegeren niet de resultaten behaalde waarop je gehoopt had. Michael en Mega Hyatt Miller geven hier een aantal redenen voor:
Hesitate to delegate – omdat je een van deze twee overtuigingen hebt:
Overtuiging 1.
Niemand kan het doen zoals ik het kan doen daarom moet ik het zelf doen. Dit is een deel arrogantie en een deel perfectionisme (en angst). Dit zijn belemmerende gedachten naar delegeren en zullen je weerhouden om te groeien en om een gezonde work-life balans te krijgen. Er bestaan mensen die het niet alleen net zo goed als jij het kan doen, maar zelfs beter dan jij het kan doen. Je moet de juiste mensen vinden. Wellicht heb je de ervaring gehad om niet de juiste mensen aan te nemen. En die niet jouw standaarden konden halen. Maar dat heeft een aantal redenen gehad. Misschien verwachtte jij dat ze je gedachten konden lezen of je had niet de juiste persoon voor die functie aangenomen. Maar dit is geen reden om te twijfelen. Herkenbaar?
Overtuiging 2.
Ik kan het niet betalen, ik zal het zelf moeten doen.
Een PA is 45 per uur. Nu doe jij, met jouw uurprijs, het werk (wat, met alle respect, beneden je kunnen ligt) en je kan niet het werk doen waar jij voor betaald wordt: omzet genereren, bij klanten zitten, je marketing scherper krijgen, al die dingen die naar groei leiden. Je ROI op je werk is negatief. Zelfs niet eens een 1:1 return. Huur iemand die die dingen voor je kan doen zodat jij aan je groei kan werken.
Vergissing 2. Verdwijnen.
Je geeft een opdracht aan iemand en dan verdwijn je. Je geeft niet veel directie. Dan raak je gefrustreerd over de mensen waar je aan delegeert want ze halen jouw standaarden niet. Je was niet duidelijk wat voor resultaat je verwachtte, je liet ze dat zelf raden. Ze deden het beste wat ze konden met het gegeven dat jij er niet was voor hun vragen. Je verdween. De oplossing is: wees heel duidelijk over het resultaat dat jij exact verwacht.
De meeste mensen zijn goed in het leveren van een resultaat als dat helder voor ze is.
Als ondernemer ben jij vaak beter in het grote plaatje, je hebt visie, je schakelt heel snel. Je PA is beter in plannen en denken in details. Zie hier het gat tussen hoe een ondernemer denkt en hoe een specialist het wil krijgen. Het vergt, van jou, behoorlijk wat discipline om het duidelijk op papier te krijgen. Daarbij heeft diegene vaak geen idee wat jouw visie (vandaag …) is. Vaak denk je, hier heb ik geen tijd voor, het is sneller als ik het zelf doe. Het is inderdaad sneller om het zelf te doen, de eerste keer.
Maar als je tijd investeert in iemand om uit te leggen hoe jij zaken precies wil …?
Vraag de onderstaande cheat sheet aan waar ik de 5 niveaus duidelijk uitleg.
Vergissing 3. Verstikking door Micro Management.
Een leidinggevende die jou elke 30 minuten laat bijhouden wat je gedaan hebt. En dit aan het eind van de dag met je gaat bespreken. Dit is een garantie dat je werknemers een andere baan gaan zoeken. Niemand wil continu gemanaged worden. Je medewerkers willen autonomie en vrijheid.
Waarschijnlijk komt dit gedrag uit arrogantie. Niemand kan het zo goed als ik.
Of uit onzekerheid: jouw werk straalt af op mij dus ik moet zeker weten dat je het goed doet.
Als leidinggevende moet je, wanneer je een taak delegeert, duidelijk maken welk niveau van autoriteit je aan anderen toekent.
Over de muur gooien.
Dus i.p.v. “dumping and running” Veel geluk! Ik hoop dat je mijn gedachten kunt lezen! Geef ze een duidelijke richting, duidelijk het niveau aangeven van de autoriteit die ze krijgen voor deze opdracht. En geef duidelijkheid over de uitkomst.
Gedachte lezen.
Wanneer delegeren misgaat, is dat vaak de reden. Je hebt het gezag niveau op delegeren niet duidelijk gemaakt. Onthoud dat je teamleden geen gedachtelezers zijn! Ze brengen elke dag hun eigen ervaring, vooroordelen en energie mee naar hun werk. Als je werk over de muur gooit zonder te kijken wie er vangt … Als er geen duidelijke verwachtingen zijn, zullen ze de actie ondernemen die ze het beste vinden.
Deze vergissingen herken je ongetwijfeld. Je maakt ze door de hectiek van de dag. Ik heb een mooie set tools voor je waar je dezelfde dag al resultaat mee kan boeken.
Op welk niveau kun jij delegeren? Ben je daarmee tevreden?
Vraag nu gratis de Cheat Sheet delegeren aan.
info @ franktraint.nl
0235269448
tip
Als leidinggevende focus op de WAT, op de uitkomsten die jij wil en niet op de HOE.